Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jak vypadají a k jakým aktivitám jsou využívány čtenářské koutky v mateřských školách? Případové studie
Šupová, Jaroslava ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tématem čtenářských koutků v mateřské škole. Jejím cílem je popsat čtyři vybrané čtenářské koutky včetně aktivit, které se v nich odehrávají, navrhnout změny, jež by mohly vést ke zkvalitnění těchto koutků a poukázat na zjištění, která by mohla být inspirativní pro další pedagogy. Teoretická část se věnuje přiblížení pojmu čtenářská pregramotnost a představuje informace a doporučení týkající se založení čtenářských koutků, jejich umístění, vybavení a aktivit v nich se odehrávajících. Praktická část je postavena na kvalitativním designu výzkumu, konkrétně se jedná o deskriptivní vícepřípadovou studii, v rámci které byly jako metody sběru dat zvoleny rozhovory s pedagogy a dětmi, pozorování a analýza knih a materiálů. Pomocí získaných dat byly vytvořeny podrobné popisy čtenářských koutků čtyř navštívených tříd, na základě kterých byly navrženy možnosti zkvalitnění těchto koutků a vyzdvihnuty inspirativní příklady z praxe. Každá třída má svá specifika, avšak lze shrnout, že všechny čtenářské koutky se nachází v rohu místnosti, je v nich dostatek světla a pohodlné sezení. Knihy jsou zpravidla uloženy hřbetem ven a rozděleny jen podle toho, zda si je děti mohou brát samy či ne. Pouze v jedné třídě je rozdělení označeno obrázkem a popiskem. Z hlediska žánrů je ve všech...
Pregramotnostní dovednosti socio-kulturně znevýhodněných dětí v mateřských školách
Korbelová, Karolína ; Málková, Gabriela (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Předmětem této diplomové práce je mapování pregramotnostních dovedností socio-kulturně znevýhodněných dětí posledních ročníků mateřských škol, a to ve srovnání s výkony v oblasti pregamotnostních dovedností jejich vrstevníků. Práce je zpracována na podkladě empirického výzkumu v mateřských školách s dětmi (N=47) ve věku 68 až 82 měsíců a jejich rodiči (zákonnými zástupci). Cílem této výzkumné diplomové je nejen popis charakteru pregramotnostních dovedností předškoláků ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, ale také systematický přehled poznatků o fenoménu socio-kulturního znevýhodnění ve stávající odborné psychologické literatuře a návrh konkrétního postupu pro identifikaci socio-kulturního znevýhodnění. Tento postup je v předkládané práci aplikován jako součást metodologických kroků ve výzkumné části práce. Socio-kulturní znevýhodnění je tak identifikováno na základě nejvyššího dosaženého vzdělání matky a úrovně receptivního slovníku dítěte. Statistické analýzy údajů o pregramotnostních dovednostech socio-kulturně znevýhodněných dětí a jejich vrstevníků neohrožených socio-kulturním znevýhodněním odhalují, že socio-kulturně znevýhodněné dosahují v rámci některých pregramotnostních dovedností (fonematické uvědomování, znalost písmen, počáteční psaní a čtení) statisticky významně horších...
Zapojení rodičů vybrané mateřské školy do budování vztahů dítěte ke knize
Straková, Marie ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Havlová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na zlepšení čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku ve spolupráci rodiny a mateřské školy. Teoretická část je věnována pojetí dítěte předškolního věku s přihlédnutím k jeho psychickému vývoji, spolupráci mateřské školy s rodinou, rodině, čtenářské pregramotnosti a metodám jejího rozvoje. Praktická část se prostřednictvím akčního výzkumu zaměřuje na zmapování práce rodičů s dětmi doma, na intervenční aktivity, které měly u rodičů zlepšit pochopení metod práce s knihou a využití čtenářských strategií, jež pomáhají budovat u dětí pozitivní vztah ke knize a zlepšují porozumění textu, a následně vyhodnotit dopad těchto aktivit na rodiče a jejich budování podnětného čtenářství u dětí. Navržené lekce věnované rozvoji čtenářské pregramotnosti byly realizovány s dětmi za přítomnosti rodičů a jejich cílem bylo ozřejmit rodičům možnosti práce s knihou skrze konkrétní aktivity, jež u jejich dětí pomohou budovat zájem o knihy a porozumění předčítanému textu. Vlivem realizace pěti lekcí došlo k pokrokům, které se dají vyčíst z reflektivních dotazníků, které byly vyplněny před lekcemi a po nich. Informace z dotazníků jsou seskupeny v jednotlivých kategoriích. Z dotazníku pro rodiče, který vyplnilo celkem 8 rodičů, tedy všichni zúčastnění, vyplývá, že u každého z respondentů...
Rozvoj prosociálního chování v mateřské škole prostřednictvím aktivit zaměřených na rozvoj čtenářství
Tomanová, Veronika ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Novotná, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na rozvoj prosociálního chování v mateřské škole prostřednictvím čtenářské pregramotnosti. Teoretická část objasňuje pojmy vztahující se k tématům rozvoje prosociálního chování v mateřské škole, čtenářské gramotnosti a pregramotnosti. Dále stručně uvádí rozdíly mezi heterogenním a homogenním uspořádáním třídy dle věku v mateřské škole a zaobírá se i tématem klimatu školy a třídy. Cílem praktické části bylo popsat, jakým způsobem konkrétní mateřská škola rozvíjí prosociální chování dětí prostřednictvím čtenářské pregramotnosti. V průběhu celého školního roku byly sestaveny konkrétní aktivity, zrealizovány ve věkově heterogenní třídě jednotřídní mateřské školy, zreflektovány a doplněny o možnosti další práce s danou aktivitou. K reflexi byla využita metoda rozhovoru, pozorování a sebereflexe. Děti účastí na aktivitách rozvíjely své prosociální chování a vztah ke čtení. Po prostudování odborné literatury byl pro výzkum v praktické části vytvořen dotazník pro rodiče, který zjišťoval, zda a v jakých oblastech má tento mateřskou školou zvolený způsob rozvoje čtenářské pregramotnosti pozitivní vliv na vztahy ve třídě a klima mateřské školy jako celku. Ukázalo se, že rodiče si ne vždy uvědomují, že rozvojem čtenářské pregramotnosti je možné ovlivňovat i klima a vztahy ve...
Postupy rozvíjení čtenářské gramotnosti u předškolních dětí
Lisá, Markéta ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
(česky) Tato práce se zabývá rozvojem čtenářské pregramotnosti předškolních dětí. V první části práce je charakterizován jazykový vývoj dítěte předškolního věku, pojem gramotnost a ostatní pojmy s ním související a také čtenářská pregramotnost. Dále jsou vymezeny vnější faktory mající na ni vliv, tedy faktory rodiny, školy a jejich vzájemné vztahy. V druhé části práce jsou vyhodnoceny výpovědi učitelek mateřských škol, které byly dotazovány pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Cílem práce je zjistit, jaké aktivity rozvíjející čtenářskou pregramotnost jsou v mateřské škole uplatňovány a které materiály jsou v rámci těchto aktivit využívány. Přináší také poznatky o postojích učitelek k několika problematickým oblastem rozvoje čtenářské pregramotnosti a předškolního vzdělávání vůbec. Klíčová slova (česky) předškolní děti, čtenářská gramotnost, pregramotnost, předškolní vzdělávání

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.